إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

ارتفاع عدد طلبات إعانات البطالة في البلاد لتسجل حوالي 222 ألف طلب خلال الأسبوع الماضي والمنتهي يوم 5 يوليو

Dr yara Mahmoud

عضو نشيط
المشاركات
1,740
الإقامة
البحيره

xm    xm

 

 

أظهرت البيانات الصادرة عن مكتب العمل الأمريكي، اليوم الخميس، ارتفاع عدد طلبات إعانات البطالة في البلاد لتسجل حوالي 222 ألف طلب خلال الأسبوع الماضي والمنتهي يوم 5 يوليو. النتيجة دي كانت أفضل من توقعات الأسواق اللي كانت متوقعة 236 ألف طلب. في القراءة السابقة، كانت طلبات إعانات البطالة 238 ألف طلب، وتمت مراجعتها لتسجل 239 ألف طلب.

المؤشر ده بيقيس التغير في أعداد المتقدمين للحصول على إعانات البطالة لأول مرة خلال الأسبوع السابق، وبيتم الإعلان عنه أسبوعيا. القراءة الأولية ليه بتأثر بقوة على أسواق المال، بعكس بيانات إعانات البطالة المستمرة اللي بتقيس عدد الأشخاص المستفيدين من الإعانات.

كمان، المستثمرين بيقدروا من خلال متابعة بيانات إعانات البطالة يشكلوا وجهة نظر عن سوق التوظيف. في حالة تضخم الأجور، بيزيد احتمال رفع معدلات الفائدة وبتنخفض أسعار الأسهم والسندات. علشان كده، انخفاض إعانات البطالة يعني قوة سوق التوظيف والعكس صحيح.

ورغم إيجابية بيانات إعانات البطالة، سجل الدولار الأمريكي انخفاض بنسبة 0.50% ووصل لمستوى 104.471 نقطة تقريبا. السبب في الانخفاض ده هو بيانات التضخم السلبية الصادرة في الوقت الحالى.
 
عودة
أعلى