إفتح حسابك مع شركة XM  برعاية عرب اف اكس
إفتح حسابك مع تيكيمل

استراتيجية المتاجرة بإستخدام الزوايا السعرية

xm    xm

أخى الفاضل ياسر ماشاء الله عليك استراتيجة متابعا من اول صفحة وبجدارة ممتازة
بس فى عندى مشكلة انا نزلت المؤشر ووضعته فى المنصة ولكن للاسف لم يعمل وجربته على اكثرمن منصة ولم افلح ما العمل حسب رايك ؟؟

xm    xm

يورو ين . فريم الساعة والشارت بيشرح نفسه مش عايز أى شرح . دخلت بيع عقدين من 124.77 وخرجت ولله الحمد من أول عقد عند 124.37 بربح 40 نقطة . وبالنسبة للعقد الثانى وضعت هدف عند 123.77 إن شاء الله

xm    xm

أخى الفاضل ياسر ماشاء الله عليك استراتيجة متابعا من اول صفحة وبجدارة ممتازة
بس فى عندى مشكلة انا نزلت المؤشر ووضعته فى المنصة ولكن للاسف لم يعمل وجربته على اكثرمن منصة ولم افلح ما العمل حسب رايك ؟؟

أولاً أشكرك على إهتمامك بالموضوع . بالنسبة للمؤشر حقيقى أنا مش عارف هو بيعمل معاك كدة ليه . طيب هو إنت بعد ما تفك المجلد بيظهر لك ملف بتضعه فى نسخة الميتا تريدر

xm    xm

خطوات تحميل المؤشر

* فك المجلد
* يظهر ملف بإسم sq9 sub Hourly price Levels_v2.ex4
* يتم نسخ الملف ووضع النسخة فى برنامج الميتا تريدر داخل experts وداخل indicators. ثم أعد تشغيل الجهاز سيعمل معك إن شاء الله. وبالتوفيق

xm    xm

خطوات تحميل المؤشر

* فك المجلد
* يظهر ملف بإسم sq9 sub hourly price levels_v2.ex4
* يتم نسخ الملف ووضع النسخة فى برنامج الميتا تريدر داخل experts وداخل indicators. ثم أعد تشغيل الجهاز سيعمل معك إن شاء الله. وبالتوفيق

مشكور على الخطوات عملتها على اكثر من منصة ونفس الخلل
ماأدرى الخلل اين

xm    xm

مشكور على الخطوات عملتها على اكثر من منصة ونفس الخلل

ماأدرى الخلل اين

نفس الخلل عندى مش عارف ليه

هو حقيقى أنا مش عارف المشكلة فين . جايز يكون علشان المؤشر اللى عندى موجود من فترة فيكون علشان كدة مش راضى يشتغل . الله أعلم بالسبب على العموم أنا شغال بيه على منصة ايرون فوركس .
طيب حلاً للموضوع ممكن تلاقوا المؤشر فى موضوع ورشة اليورو للأستاذ طارق جبور فى صفحة 337 هتلاقوا مشاركة للأخ عبد المجيد مرفق فيها المؤشر . ممكن تجربوه بس يا ريت تبلغونى إذا اشتغل معاكم . وبالتوفيق إن شاء الله

xm    xm

يورو ين . فريم الساعة والشارت بيشرح نفسه مش عايز أى شرح . دخلت بيع عقدين من 124.77 وخرجت ولله الحمد من أول عقد عند 124.37 بربح 40 نقطة . وبالنسبة للعقد الثانى وضعت هدف عند 123.77 إن شاء الله

متابعة اليورو ين . تم الخروج ولله الحمد من العقد الثانى عند 124.05 بربح 72 نقطة فيكون إجمالى الربح من الصفقة 112 نقطة والحمد لله جداً على كدة . أنا حاسس ان لسة ممكن يكون فيه ربح أكتر لكن أنا قفلت علشان عايز أنام ساعة قبل الفجر . ونتقابل على خير إن شاء الله

xm    xm

يورو نيوزلندى فريم الساعة .
صعود من القاع 1.5636 وصولاً إلى الزاوية 270 ثم هبوط إلى الزاوية 90 . دخلت شراء من 1.5763 بهدف الزاوية 180 إن شاء الله وسعر 1.5887

xm    xm

صعود من القاع 1.5636 وصولاً إلى الزاوية 270 ثم هبوط إلى الزاوية 90 . دخلت شراء من 1.5763 بهدف الزاوية 180 إن شاء الله وسعر 1.5887

تحديث صفقة اليورو نيوزلندى . خروج من أحد العقود على السعر الحالى 1.5787 بربح 24 نقطة مع وضع استوب للعقد الثانى على نقطة الدخول

xm    xm

الاسترالى فريم 4 ساعات . إتجاه هابط من القمة 1.0596 . دخلت بيع من سعر 1.0319 بهدف اول الزاوية 135 وسعر 1.0295 وهدف ثانى 1.0219 أى قرب الزاوية 180 إن شاء الله

xm    xm

تحديث صفقة اليورو نيوزلندى . خروج من أحد العقود على السعر الحالى 1.5787 بربح 24 نقطة مع وضع استوب للعقد الثانى على نقطة الدخول

تحديث اليورو نيوزلندى . تحريك استوب العقد الثانى إلى 1.5789 لمطاردة الربح . السعر الحالى 1.5827

xm    xm

الاسترالى فريم 4 ساعات . إتجاه هابط من القمة 1.0596 . دخلت بيع من سعر 1.0319 بهدف اول الزاوية 135 وسعر 1.0295 وهدف ثانى 1.0219 أى قرب الزاوية 180 إن شاء الله

متابعة صفقة الاسترالى . تم ضرب الهدف الأول بنجاح بربح 24 نقطة ولله الحمد . وإلى الهدف الثانى إن شاء الله

xm    xm

تم الخروج من العقد الثانى لليورو نيوزلندى على سعر 1.5842 بربح 79 نقطة مع إضافة ربح 24 نقطة من العقد الأول ليكون إجمالى ربح الصفقة 103 نقطة . ولله الحمد على توفيقه . سبب الخروج هو إحتمال حدوث هبوط لليورو :angelic:

xm    xm

متابعة صفقة الاسترالى . تم ضرب الهدف الأول بنجاح بربح 24 نقطة ولله الحمد . وإلى الهدف الثانى إن شاء الله

متابعة صفقة الاسترالى . تم الخروج الآن من العقد الثانى على سعر 1.0272 بربح 47 نقطة يضاف إليهم 24 نقطة من العقد الأول ليكون صافى الربح من الخروف الاسترالى 71 نقطة بفضل الله وتوفيقه . سبب الخروج هو حالة الهرج والمرج الدائرة فى السوق الآن

xm    xm

صباح الخير والأرباح على الجميع ويوم جديد أخضر على الجميع إن شاء الله . طيعاً اللى حصل إمبارح فى السوق دة كان مجزرة بكل المقاييس وكأننا فى حرب عالمية جديدة وكل دة علشان بيرلسكونى نجح فى الإنتخابات ودة تسبب فى حالة هلع فى الأسواق نظراً لسياسته الإقتصادية الفاشلة اللى إتبعها سابقاً . ربنا يستر النهاردة عندنا تصريح على الصبح للسير كينج محافظ بنك إنجلترا . وبعدين عندنا المهرج برنانكى النهاردة وبكرة وربنا يهد الجدع دة علشان الحكاية مش ناقصة .
لذلك مطلوب من الجميع الحذر الشديد اليوم وغداً

xm    xm

الدولار فرنك فريم 15 دقيقة . هبوط من القمة 0.9337 وإرتداد من الزاوية 90 ثم تذبذب فوقها ثم حدث كسر واضح للزاوية 90 .

الصفقة بيع من 0.9304 بهدف أول الزاوية 180 وسعر 0.9280 ثم هدف ثانى الزاوية 270 وسعر 0.9250 . وربنا يكرم إن شاء الله

xm    xm

تحديث الباوند دولار 26-2-2013

مازال الباوند مستقراً فوق القاع 1.5069 الذى سجله مع إفتتاح السوق مع الإستمرار فى الصعود طوال امس والحمد لله لم يتأثر بحركات اليورو . على فريم الساعة المرفق نجد ثبات الباوند عند الزاوية 60 ثم صعد بعدها للوصول لخط الترند الهابط القوى وفشل فى إختراقه . ممكن الآن يحاول إختراق خط الترند وإذا نجح فى إختراقه والثبات فوقه بشمعتين فستكون المحطة التالية هى المقاومة 1.5315 التى تمثل الزاوية 180 وسبق أن ارتد منها . طبعاً حوار برنانكى اليوم وغداً ممكن يعمل حركة قوية فى السوق خاصة أننا مقبلون على إغلاق شهرى بعد يومين

عودة
أعلى